AVG.

dinsdag 31 januari 2017

Stokvis

Een stuk stokvis lag nog in een van mijn 
keukenkastjes en ik heb dat stuk
in een pan met koud water 24 uur
laten weken.
Daarna met wat zout aan de kook gebracht en
bijna 1 uur zachtjes laten koken.
We eten het met rijst,
gekookte aardappelen en
botersaus.

stokvis met rijst en aardappelen
Er lag nog een pakje garnalen die op moest,
dat heb ik door de botersaus gedaan.
Er wordt altijd veel saus bij gedaan, want de
rijst slurpt veel vocht op.


Vroeger aten we dit in de winter elke zondag
en in de zomer kabeljauw met peentjes.

Omdat er geen groente bij is, heb ik voor
het toetje een sinaasappelsaus bij gemaakt.


Onlangs las ik een stukje van Nigel Slater bij
zijn (vertaalde) uitgave van Keukendagboek 2:

"Ik denk dat mensen steeds meer bezig zijn met koken en eten,
omdat we bezorgd zijn. De wereld is beangstigend en we
hebben iets nodig waardoor we ons veilig voelen.
Eten biedt houvast, troost, warmte." 

Als dat hun enige houvast is, vind ik dat heel
droevig.
De werkelijke en enige Houvast in het
leven is Christus!
Zonder Jezus gaat elke  'andere'  houvast
verloren en is maar tijdelijk.
Maar Zijn Houvast is voor eeuwig!

10 opmerkingen:

  1. Dat heb ik nog nooit gegeten, stokvis. Ik ken er wel een liedje van...maar daar blijft het bij.
    Mooi einde van je blog, ik sluit me er helemaal bij aan.
    Liefs, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Your stock fish with rice sounds delicious and good for you.

    Amen to the last of your post!
    Our only hope, peace and safe place is found in the Lord Jesus Christ. Our hope is built on nothing less.

    Have a blessed day, sweet lady~~

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your stock fish with rice sounds delicious and good for you.

    Amen to the last of your post!
    Our only hope, peace and safe place is found in the Lord Jesus Christ. Our hope is built on nothing less.

    Have a blessed day, sweet lady~~

    BeantwoordenVerwijderen
  4. What a delicious meal, my friend!

    And amen! Life is indeed in Christ alone. Hugs to you!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dat ken ik helemaal niet maar wij zijn ook meer van de lekkerbekken en kibbeling

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker zus, zondagse stokvis met rijst en aardappels. weet je nog dat pa alles door elkaar prakte, een kuiltje maakte voor de botersaus en er een grote lepel mosterd doorheen roerde. Smullen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. I must say I love food but I would have to say a very big AMEN to your statement regarding Jesus. Indeed true and wonderful life is to be found in Him alone. Though.....every time I visit your wonderful blog, Loes, I must admit your food makes me a little hungry. =)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Stokvis, ik ken het niet, maar het ziet er wel lekker uit!
    De mens is gemaakt voor een relatie met God. Als je dat niet weet, ervaar je een leegte en ga je op zoek naar iets anders. Alleen iets anders kan nooit die vrede geven die Jezus geeft. Inderdaad, Hij is het enige houvast!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi geschreven. Ik houd niet van vis. Maar de rest vind ik heel mooi geschreven. God is onze Schuilplaats.

    BeantwoordenVerwijderen