AVG.

dinsdag 2 februari 2016

Fermenteren.

Je staat er niet bij stil, maar veel van ons 
voedsel is gefermenteerd.
Zoals zuurkool en bier, dat zijn dan
verreweg wel de bekendste.
Maar ook yoghurt, kaas, wijn,
sojasaus en azijn.
Fermentatie is het omzetten van
een grondstof door micro-organisme,
dat betekend dat het veel langer houdbaar is
en ook verandert de geur, smaak,
uiterlijk en verteerbaarheid.

Toen ik de laatste kast in mijn keuken
aan het schoonmaken was,
vond ik de potjes met wortel
die ik had gefermenteerd in november
vorig jaar, een paar maanden geleden dus.





Op 17 november 2015 was er bij 'koffietijd'
iemand die het fermenteren uitlegde
en ik had net een tasje winterwortelen gekregen,
dus wilde ik het eens uitproberen.

Hoe ik het precies gedaan heb, kijk eens
hier, daar kun je nog veel meer over lezen en het nut ervan.

Toen ik de potjes gevuld had, hebben ze 3 dagen
op de gootsteen gestaan, de deksels er telkens
afgehaald, omdat het zo bruiste.
Maar dat schijnt zo te horen.
Toen in de kast gezet en vervolgens 
helemaal vergeten!

Nu de potjes weer tevoorschijn gekomen zijn, heb ik
voorzichtig een blokje wortel geproefd.
 Ik wist niets van de houdbaarheid,
misschien was het wel bedorven(!)
maar het was verrassend:☺
zoutig, zacht, pittig (door het gedroogde
pepertje dat er bij zat) en lekker !!!!




Het was zo lekker dat ik er al veel van
had gesnoept (ook al was het best zout)
en de rest bij de maaltijd gegeven.
Wokgroenten met zwarte bonensaus en rijst.
Het smaakte er prima bij ! ☻

6 opmerkingen:

  1. It is such an economical way to store food and now you can enjoy tasty meals!
    Good for you!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bijzonder dat het dan zo lang goed blijft lijkt dat op wecken van eerder al doet men het nu ook nog

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Your jars of preserved food look as delicious as they must taste!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke blogje,ik ben ook weer begonnen, kijk naar uit om meer hier te lezen, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat dapper dat je er meteen aan begonnen bent. Ik ben al maanden bezig om het voor me uit te schuiven. Stiekemweg hoop ik dat jij me nu een duwtje gegeven hebt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat hoop ik ook voor je Nell, het is eerst wat aftasten en proberen.

      Verwijderen