AVG.

maandag 20 april 2015

Peren-notentaart

Als je peren koopt zijn ze meestal nog hard.
Maar even niet opgelet, dan zijn ze plotseling allemaal
tegelijk rijp en als je nog langer wacht worden ze zacht en bruin.
Dus moet je ze daarvoor heel gauw verwerken/opeten.
Ik had twee kilo peren liggen en
ze waren nu goed rijp.

Ik wilde al lang een recept proberen uit
het maart nummer van
de Tip Culinair van 1998.
Die had ik bewaard omdat er nog meer lekkere receptjes in staan.

peren-notentaart

Voor het deeg:
100 gram suiker
2 eidooiers
200 gram bloem
60 gram gemalen walnoten
100 gram zachte boter
snuf zout

Kneed hier een deeg van en verpak die in
plastic folie en leg 1 uur in de koelkast.
Een lage taartvorm van 26 cm Ø invetten
Oven voorverwarmen op 180ºC

Het deeg uitrollen en in de vorm leggen.
Schil 4 à 5 peren, klokhuis eruit en
snijd ze in partjes en dan in dunnere schijfjes.
Leg ze in bloemvorm op de deegbodem.
Crème:
2 dl melk
2 dl crème fraîche
60 gram suiker
2 eieren
4-5 eetlepels cognac

Klop dit goed door elkaar en giet over de peren.
Zet de taartvorm op een bakplaat en zet in de oven,
bak ongeveer 40 minuten,
verdeel dan walnoten/pecannoten
over de taart en bak nog 10 minuten.


Door de peren heeft de taart een frisse smaak,
heel anders dan de perenkruimeltaart met walnoten (klik)
die ik al eerder maakte,
die is trouwens nog lekkerder al oogt die niet zo
mooi als deze.

4 opmerkingen:

  1. dat ziet er heerlijk uit en lekker fris fruitig , zal het recept opslaan , dank je wel voor het delen .
    groetjes MaRa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga het zeker proberen te maken. Lijkt me heel erg lekker.
    Groetjes, Ikeline.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geloof dat je een echte keukenprinses bent!
    Jouw familie boft met jou!
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmm, wat een lekkernij alweer!
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen