AVG.

donderdag 4 december 2014

Perenkruimeltaart met walnoten.

Dit is ook een herfstige perentaart.
De cake met de peren is lekker zacht,
en de kruimellaag is knapperig en crunchy 
door het zanddeeg met de walnoten.

perenkruimeltaart met walnoten

Het recept:

cake:  125 gram zachte boter
100 gram suiker
3 eieren
125 gram bloem
1 theelepel bakpoeder
4 rijpe peren
citroensap

kruimeldeeg: 100 gram zachte boter
125 gram bloem
75 gram suiker
½ theelepel kaneel
75 gram walnoten
Zet de oven op 180º C

Klop de boter en suiker licht en romig,
voeg een voor een de eieren toe
en blijf kloppen.
Meng de bloem met de bakpoeder en
roer door het cakedeeg.
Doe het deeg in een ingevette vorm van 23 cm Ø.
Schil de peren en snijd ze in dunne plakjes,
leg ze op het deeg in een bloemvorm,
enkele lagen dik, schil zo nodig nog een
peer erbij.
Zet de vorm in de oven ongeveer 10 minuten.

Maak intussen het kruimeldeeg:
Wrijf de bloem, suiker, kaneel en zachte boter
met je vingers tot kruimels.
Strooi dit na ruim 10 minuten over de peren
samen met de gehakte walnoten.
Zet de vorm terug in de oven en
bak nog 25 minuten verder, of tot
het kruimellaagje mooi bruin gekleurd is.
Steek met een sateprikker in het deeg
om te controleren of het gaar is.

Bestrooi lichtjes met poedersuiker
als de taart is afgekoeld.


6 opmerkingen:

  1. Ik ben juist een pot koffie aan het drinken ...
    Wat ik mis is zo'n lekker stuk taart van je ...
    Fijne donderdag ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mijn favorite vrucht peer! ik heb het nog nooit in het taart zo geproefd, maar zal wel heerlijk zijn niet te bedenken de geur in de keuken...lijkt me wel leuk om dit recept uit te proberen...thanks..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo lekker, denk ik. Helaas heb ik hier in huis niet veel perenliefhebbers, en om de taart nou in mijn eentje te gaan opeten.....
    Binnenkort wil ik wel je appeltaart met havermout uit een ander bericht gaan maken. De havermout heb ik al in huis. ;-)
    Fijne dag
    Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat lekker zeg, dank je wel voor het recept. Ik ben gek op walnoten, het lijkt mij heerlijk eens te proberen!
    Ik kreeg een Award en heb jou op mijn beurt genomineerd als één van de 15 blogs. Doe ermee wat je wilt, zie het vooral als aanmoediging en waardering van mijn kant!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen