AVG.

dinsdag 15 juli 2014

Bietenhummus

We zijn dol op bietjes, nu zijn ze nog
vers en jong, heerlijk.

De bietjes heb ik in aluminiumfolie
gewikkeld en een half uurtje
in de oven gelegd, op 200º C.
Daarna de oven uit en ze nog anderhalf uur
in de oven laten liggen.
Zo blijven alle vitamientjes bewaard.
De bietjes van het velletje ontdaan en geraspt.
Het grootste deel bereid als
en van het overgebleven deel
bietenhummus gemaakt.

Gewone hummus is lekker, vooral op toast.
Maar deze zag ik in het boek
De Culy way of life,
een modern boek dat ook ingaat
op de hype van superfoods e.d.
Erg leuke en hedendaagse recepten.


Zij maakte de bietenhummus met walnoten en brood,
maar ik vind kikkererwten zo lekker,
dat ik besloot het toch op mijn manier te maken.

Voor een flinke portie:

1 blik kikkererwten,
1 geperst teentje knoflook
2 eetlepels citroensap
2 flinke eetlepels tahin
een scheut olijfolie,
of zoveel om het smeuïg te maken,
1 gaar bietje
zout en peper
1 eetlepel sesamolie

dit samen pureren, wil je het pittiger
dan kun je er wat groene of rode
tabasco bij doen naar smaak.



**

Ik heb eens opgezocht wat er zoal in zit.

Kikkererwten - proteïnen, ijzer en vezels
Knoflook - goed voor je immuunsysteem,
hart en bloedvaten,
Citroen - veel antioxidanten, vit C,
Tahin - sesamzaad bevat proteïne en calcium,
Olijfolie - goed voor het hart en cholesterol
door de onverzadigde vetten.
Kortom, de hummus zit boordevol omega-3,
is een bron van ijzer, vitamine B6, mangaan,
koper en foliumzuur.
Wat wil je nog meer, lekker en ook nog eens gezond !

1 opmerking: